Askolan lukion opettajia

Koulussamme on yhteensä 18 opettajaa. Opettajat ovat päteviä ja opettamishaluisia. Haastattelimme joitakin heistä, ja tässä on heidän vastauksiaan:

  1. Mitä opetat?

  2. Mistä pidät eniten opettamisessa?

  3. Miten alunperin kiinnostuit opettamastasi aineesta?


Johanna Vuolteenaho


Johanna Vuolteenaho

1. Opetan biologiaa, maantiedettä ja terveystietoa


2. Opettamisessa on mukavinta olla tekemisissä nuorten kanssa. Näin ei pääse itsekään sammaloitumaan. On palkitsevaa, kun huomaa sytyttäneensä opiskelijassa jonkinlaisen kipinän esim. luonnon kunnioittamiseen tai vaikkapa perinnöllisyystieteen saloihin.


3. Olen jo pikkutytöstä asti halunnut opettajaksi. Alunperin halusin luokanopettajaksi alakouluun. Lukiossa kuitenkin innostuin maantieteestä. Kunnian tästä saa opettajani Elsi Ryhänen Oulusta Madetojan musiikkilukiosta, joka sai minut kiinnostumaan aiheesta. Biologia oli luonteva pari maantieteelle, eikä ollenkaan huono valinta. Olinhan viettänyt kaikki lapsuuteni kesät Posion mökillä hillasoilla, mustikka- ja sienimetsässä, kaloja virvelöiden tai pilkkien sekä majoja rakennellen kuusen juureen tai männyn oksistoon. Näin päädyinkin aineenopettajaksi  jo kypsempien lukiolaisten ja yläkoululaiset pariin enkä alkanutkaan kasvattamaan pieniä alakoululaisia. Valinta oli hyvä.




Samuli Hanski


Samuli Hanski


1. Opetan matematiikkaa ja kemiaa. 


2. On hienoa, että saa olla tekemisissä jännittävien ajatteluun, oppimiseen, logiikkaan ja luontoon liittyvien asioiden kanssa. Uskomattoman tuntuiset mutta silti todet pikkufaktat viehättävät ainakin minua, toivottavasti lukiolaisiakin: Esimerkiksi se, että jokainen timantti muuttuu hetki hetkeltä hitaasti mutta varmasti grafiitiksi. Tai se, että on olemassa koko reaaliakselilla määriteltyjä funktioita, joiden kuvaajalla on joka ikisessä kohdassa terävä piikki. 


3. Matematiikasta oli helppo innostua, kun se oli jo lapsuudessa koko ajan läsnä. Aloin tutkia kotikirjahyllyn matematiikan kirjoja varmaan niillä vaihein, kun opin lukemaan. Jossain kirjasarjassa seikkaili Matikkapoika, joka selitti laskuesimerkkejä hauskasti. Isä kuljetti minua pyörän tarakalla päivähoitoon ja laskimme samalla yksinkertaisia päässälaskuja. Mummolan vintiltä löytyneet enon vanhat matematiikan oppikirjat olivat myös aika jännittäviä. Kemiainnostus taisi syntyä siinä sivussa, vähän huomaamatta. Lukiossa syntyi ajatus siitä, että se joka tuntee kemiaa, saa oppia aineen olemukseen kätkeytyneitä syvällisiä salaisuuksia.


Hannu Vihreäluoto


1. Opetan liikuntaa.


2. Tykkään tehdä duunia nuorten kanssa joilla elämänpaloa.Elämä edessä ja suuria odotuksia täynnä.


3. Minusta piti alunperin tulla ammattiupseeri.Opiskelinkin kadettikoulussa reilun vuoden mutta liikunta vei voiton. Ensin kaksi vuotta Solvallan urheiluopistossa josta suoraan Linnajoen koulun liikunnanopettajaksi 1987-1989. Tämän jälkeen pääsin Jyväskylän Liikuntatieteelliseen Yliopistoon jossa vierähti 5 vuotta. Tänne Askolaan heti sen jälkeen ja nyt käynnistyi 26 vuosi liikunnan lehtorin virassa.


Jaana Sunnvik

 

1. Olen lukion opinto-ohjaaja.


 2. Minulle on tärkeää, että teen työtä, jolla koen olevan merkitystä, ja sitä nuorten kanssa opintojen, urasuunnittelun ja elämän pohtiminen todella ovat! Hienointa työssäni on se, kun yhdessä nuoren kanssa löydetään jokin mahdollisuus tai vaihtoehto, joka oikeasti kiinnostaa häntä. Jokaiselle nuorelle pitää löytyä mahdollisuuksia ja uskoa tulevaisuuteen.

 

3. Olen pienestä pitäen halunnut opettajaksi. Opiskelin ensin luokanopettajaksi Helsingin yliopistossa, ja sen jälkeen erityisopettajaksi. Olin välillä pois koulumaailmasta 10 vuotta toimien kaupallisen alan yrittäjänä.

Myytyäni yritykseni vuonna 2010 olin risteyksessä -palaanko koulumaailmaan, vai vaihdanko kokonaan alaa? Koulumaailma veti pitemmän korren! Olin kuullut paljon hyvää opinto-ohjaajan työstä ja päätin hakeutua opo-opintoihin Itä-Suomen yliopistoon. Päivääkään en ole katunut valintaani.



Henri Honkonen


1. Opetan fysiikkaa ja matematiikkaa.


2. Parasta opettamisessa on työskentely nuorten kanssa. Palkitsevimpia ovat ne hetket, kun opiskelija sinnikkään työskentelynsä tuloksena ylittää itsensä ja huomaa osaavansa jotain, mitä ei ollut koskaan uskonut oppivansa.


3. Olen ollut pienestä asti kiinnostunut siitä, miten asiat toimivat. Pohjimmiltaan kaikki on fysiikkaa, joten sen opiskelu tyydytti uteliaisuutta, antoi työkaluja selvittää lisää ja toi uusia mysteerejä pohdittavaksi. Matematiikka taas on erinomainen työkalu asioiden täsmälliseen ilmaisuun.




Pekka Hurskainen


1. Opetan englantia ja saksaa. Toimin rehtorina.


2. Parasta opettamisessa on se, että saa vaikuttaa asioihin, mitkä koen itse tärkeäksi: maailmankansalaisen taidot, elinikäiset kansainväliset ystävyydet ja ennakkoluulottomuus. Näiden kaikkien asioiden edistämisessä kielitaito on erinomaisen tärkeä työkalu. On hienoa, kun opiskelija saa kokea tämän ja maailmankatsomus avartuu.


 3. Alunperin kiinnostuin opettajan työstä, koska olen aina viihtynyt toisten seurassa ja opettajana pääsee vaikuttamaan asioihin. Se on tärkeää työtä. Kielten lisäksi minua on aina kiinnostanut yhteiskuntatieteet ja psykologia. 



Kaisa Nielikäinen

1. Opetan ruotsia ja saksaa.

2.  Opettamisessa pidän eniten vuorovaikutuksesta nuorten kanssa. Kielet avaavat ikkunoita ja ovia maailmaan. Uuden kielen myötä tulee ainakin kurkistus uuteen kulttuuriin ja ajattelutapaan. Mielenkiintoista on myöskin tarkastella kielten rakenteellisia eroja.

3. Innostus kieliin alkoi alakoulussa englannin oppitunneilla kun luimme Coxin perheen elämästä. Yläkoulussa tulivat ruotsi ja saksa, ranska lukiossa. Olisin lukiossa valinnut enemmänkin kieliä, jos siihen olisi ollut mahdollisuus. Ruotsin kielestä olen aina pitänyt,  se yhdistää meidät muihin Pohjoismaihin. Saksan kieleen  innostus syttyi kun tapasin kotipaikkakunnallani lomailevia saksalaisia ja pääsin käyttämään kielitaitoani käytännössä.

 

Sanna Tarvainen

  1. Opetan englantia ja ranskaa.

  2. Moni asia opettajan työssä on tosi kivaa. Parasta antia on varmaan opiskelijoiden kohtaaminen, kielitaidon kehityksen todistaminen ja kielen käyttöön rohkaiseminen. Onnistumisia on ihana todistaa ja niistä kyllä iloitsee opiskelijan kanssa. Siitä, kun kurssi menee peloista huolimatta läpi, tai kun saa kuin saakin esitelmän pidettyä, tai kun vihdoin tajuaa milloin se -s-pääte lisätään verbiin. On myös aina tosi ilahduttavaa, kun opiskelijan aine tai muu tuotos saa nauramaan tai ajattelemaan jotain asiaa uudella tavalla. Englannin kursseilla aiheet ovat niin monipuolisia, että koko ajan oppii vaikka mitä!

  1. Olen ollut englannin kieliluokalla ensimmäisestä luokasta asti ja olin jo lapsena innostunut kielistä. Englanti oli aina tosi mieleinen ja tärkeä oppiaine minulle, mutta en muista sen koskaan tuntuneen erityisen helpolta. Ehkä juuri se on innostanut, että kielitaito ei koskaan ole valmis. Harry Pottereita ei voi olla mainitsematta: aina uuden kirjan englanninkielisen version ilmestyessä koko kaveripiirini luki kirjan parissa päivässä. Siinä ei paljon pysähdelty outojen sanojen kohdalla, ja silti ymmärsi tapahtumat ongelmitta. Ranskasta innostuin alakoulussa varmaan siksi, että se ärrä kuulosti hauskalta. Olin kuitenkin vasta yliopistossa, kun rohkaistuin puhumaan ranskaa. Se vaati paljon nolostumista, sönkkäystä ja epämukavuusalueella oleskelua, mutta prosessi opetti ja antoi kyllä tosi paljon. Opin iloitsemaan viestin perille saamisesta virheiden pelon sijaan. Nykyään siinä on työni ydin!

 

Sanna Lumipuro

Sanna Lumipuro

  1. Opetan kuvataidetta Askolan lukiossa ja yläkoulussa.

  2. Pidän eniten kohtaamisista. On hieno seurata opiskelijoiden oivalluksia ja kehittymistä. Pidän paljon oppitunneilla keskustelemisesta ja palautteenannosta arviointien yhteydessä. On ihanaa kun saa kehua taitavia opiskelijoita ja työn tuloksia!  

  3. Kaverini suositteli minulle Taideteolliseen korkeakouluun hakemista. Hänen mielestään olin sopivan sosiaalinen ja innokas kuvisopeksi.

 

Laura Havimo

Laura Havimo

  1. Olen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, sekä 18 A:n ryhmänohjaaja.

  1. Pidän nuorten kanssa juttelusta, heistä saa valtavasti intoa ja energiaa! Oman aineen sisällä oma suosikki ja erikoisala on kuvaa ja tekstä yhdistävien multimodaalisten tekstien, kuten elokuvan analyysi.

  1. Kiinnostuin äidinkielestä, koska tekstit, kuvat ja vaikuttaminen ovat olleet kiinnostuksen kohteinani aina, ja olen myös ollut niissä aika hyvä. Oli siis helppo valita ala, jota lähtee opiskelemaan. Kaikki maailmassa palautuu mielestäni teksteihin, kuviin, viesteihin ja tarinoihin. Kieli, kirjallisuus ja kuva ovat kulttuurin, ajattelun ja ihmisyyden ydintä! Lukeminen, kirjoittaminen ja elokuvat ovat olleet myös harrastuksena ja välillä jopa työnä elämässäni vahvasti mukana.



teksti: Cristina Cabo Aulanko
kuvat: opettajat

 


Kommentit

Suositut tekstit