Opettajan vs. opiskelijan arkipäivä
Nea Pohjanen
Äidinkielen mediakurssin johdosta juolahti mieleeni ajatus, minkälainen opettajan arkipäivä on verrattuna lukion opiskelijan arkipäivään. Onko opettajan arkipäivässä eroavaisuuksia kuten päivän pituus ja työnteon määrä? Näinpä päätin tarkastella yhtä Askolan lukion opiskelijan ja opettajan tiistaipäivää.
Laura Havimo (vas.) ja Noora Rantala |
Toista vuotta Askolan lukiossa opiskeleva Noora Rantala aloittaa aamunsa heräämällä klo 7.30 ja hoitamalla aamutoimensa ennen kouluun lähtöä. Noora ei kommentoinut tarkemmin hänen aamutoimia, mutta perinteisesti voimme arvata hänen pesevän hampaansa ja syömällä aamupalaa.
Noora käy Askolan lukiota Porvoosta päin ja kulkee päivittäisin linja-autolla kouluun. Nooran saapuessa kouluun noin klo 8.20, hän tajuaa, että hänen tuntinsa alkavat vasta 10.25. Noora harmittelee asiaa, koska hän olisi voinut nukkua paljon pidempään. Noora viettää tyhjän aikansa koululla katsomalla sarjaa nimeltä “Kardashianit”. Ennen tuntien alkua Noora kipaisee kaverinsa kanssa lähikaupassa Salessa ostamassa pientä evästä päivään. Nooran ensimmäinen kaksoistunti alkaa filosofialla, jonka jälkeen onkin kouluruokailu klo 12.00. Ruokatauon jälkeen jatkuu koulupäivä kaksoistunnilla historiaa ja jonka jälkeen on vielä tunti matematiikkaa.
Noora viettää tyypillisesti välituntinsa kavereiden kanssa. Nooran koulupäivä päättyy klo 15.15. Noora matkustaa linja-autolla kotiin ja päättää rentoutua hieman syömällä koulun teemaviikosta voittamansa karkkipussin. Tämän jälkeen Noora on hyvin väsynyt ja päättää nukkua pienet virkistävät päiväunet. Unilta herättyään Noora syö päivällistä ja suuntaa katseensa kohti Porvoon kuntosalia nimeltä “GoGo” noin klo 20.00 aikoihin. Salilta kotiin päästyään Noora nauttii iltapalaa ja tekee perinteiset iltatoimet. Kaninomistaja Nooran antaa kanillensa iltapalaa iltatoimien ohella. Noora rentoutuu puhelimen ääressä sen aikaa, kunnes menee nukkumaan noin klo 0.30.
Askolan lukion äidinkielen opettaja Laura Havimo aloittaa aamunsa heräämällä klo 6.30 ja kertoo aamujen olevan hyvin perhekeskeisiä. Lauran laitettua lapsensa kouluun hän suuntaa autolla kohti työpaikkaansa. Laura saapuu hieman ennen tunnin alkua noin 8.20 ja vilkaisee mahdollisesti tulleita Wilmaviestejä ja muita viestintäkanavia.
Lauralla on tiistaina opetusta klo 12 asti, jossa välissä on pieni välitunti, jonka hän käyttää yleensä työasioihin. Ruokatauolle Laura pääsee perinteisesti klo 12.00 ja kertoo ruokataukojen olevan hyvin tärkeä hetki päivässä, jossa pääsee rentoutumaan hyvän ruoan ääressä ja keskustelemaan muiden kollegojen kanssa. Ruokatauon jälkeen Laura jää koululle muutamaksi tunniksi valmistelemaan seuraavia tunteja tai tekemään muita työjuttuja. Tämän jälkeen Laura suuntaa kotiin lapsia vastaan ja auttaa lapsia mahdollisesta läksyjen teossa. Jos seuraavalle päivälle on kiireisiä työasioita, Laura tekee niitä tässä vaiheessa. Viiden maissa Lauran perheessä nautitaan päivällinen, josta Laura lähtee kuoroharjoituksiin, jotka kestävät klo 18-19.30. Harjoitusten jälkeen Laura käy kaupungilla asioilla, kuten ruokakaupassa. Lauran saavuttua kotiin häntä odottaa perhe, tosin puoliso on tällä välin todennäköisesti jo laittanut lapset nukkumaan. Tämän jälkeen Laura rentoutuu hetken puolisonsa seurassa esimerkiksi TV:n äärellä ja menee nukkumaan klo 22.30.
Lauran ja Nooran koulupäivässä on hieman samanlaisia piirteitä. Lauralla tauot ja oppituntien jälkeinen aika kuluu useimmiten työn parissa, mikä voisi verrata opiskelijan kotona käytetty aika kotiläksyjen tekoon. Tämän päivän perusteella näin ei voi kuitenkaan verrata, sillä Noora ei käyttänyt aikaa tehtävien tekoon. Lauran työ tuo mukanaan paljon vastuuta eli Lauralla ei ole paljon liikkumavaraa, joten työasioiden pitää olla ajan tasalla eikä niitä voi pahemmin pitkittää. Nooran pitää opiskelijana ottaa itse vastuu omasta opiskelustaan, jonka vuoksi Noora voi itse päättää, miten ja mihin käyttää aikansa.
Lauran päivä koulun ulkopuolella on hyvin perhekeskeinen, koska Lauralla on iso vastuu myös muista kuin itsestään. Nooralla ei ole samanlaista vastuuta esimerkiksi perheestä tai lapsista vaan Nooran elämä on enemmän yksilöllisempää.
Joskus opiskelijoilla on hyvin stereotyyppinen näkemys opettajista. Oikeastaan opettajatkin ovat vain tavallisia ihmisiä, joilla on myös kokonaan oma yksityinen elämä koulun ulkopuolella.
Teksti on kirjoitettu Mediakurssilla (ÄI12), jossa opiskelijat saivat tuottaa journalistisia tekstejä itseään kiinnostavista aiheista. Mallilukijoiden määrittely auttoi sen varmistamisessa, että juttuidea kiinnostaisi myös ajateltua blogimme lukijakuntaa.
Kommentit
Lähetä kommentti