Mediakurssilaisten blogikirjoitukset: Outer wilds -videopelin esittely ja arvostelu


(Kuvan lähde: https://www.playstation.com/en-fi/games/outer-wilds/)


Tässä postauksessa kerron, miksi Outer wilds on mielestäni yksi parhaimpia videopelejä. Paras tapa kokea Outer wilds on ilman mitään paljastuksia pelistä, ja suosittelen suuresti sen pelaamista ilman, että katsoo mitään oppaita. En käy tässä postauksessa läpi isoja juonipaljastuksia, mutta jotta voin kertoa ajatukseni ja mielipiteeni kunnolla, niitä tulee olemaan, mutta ne eivät tule olemaan merkittäviä. 


Outer wilds on avoimen maailman seikkailu ja mysteerinratkontapeli. Pelissä pelaat Hearthian nimisenä olentona, joka on kotoisin Timber Hearth- nimiseltä planeetalta. Iso osa Hearthian kulttuuria on heidän halunsa tutkia avaruutta, ja sinulla on tämä sama halu. Olet astronautti, joka on juuri valmistunut ja kouluttautunut ja ensimmäinen Hearthian astronautti, jolla on mukanaan käännöstyökalu, jonka avulla voit kääntää vierasperäistä kieltä ja lukea sitä. Pelin ainoa tavoite annetaan heti sen alkaessa, joka on mennä planeettasi observatorioon, josta saat aluksesi laukaisukoodit. Tämä toimii pelin tutoriaalina, ja se on myös mestarillisesti tehty. Se opettaa kaiken tärkeän lyhyesti ja ytimekkäästi, kuten miten ohjaat avaruusalusta, miten käytät käännöstyökalua, miten vältät aaveainetta ja miten kuuntelet eri signaaleja. Se myös kertoo ytimekkäästi taustatarinaa, kuten että olet ensimmäinen Hearthian, jolla on käännöstyökalu, ja missä muut Hearthian astronautit ja Nomait ovat.


Nomai on rotu avaruusolentoja, jotka elivät tuhansia vuosia ennen Hearthianeita samassa aurinkokunnassa. Kukaan ei tiedä mitään kunnolla Nomaista, ja juuri sen takia sinulla on mukana käännöstyökalu, jotta voit saada asiasta selvää. Käännöstyökalun lisäksi sinulla on signaalityökalu, jolla voi kuunnella eri radiosignaaleja. Ja sinulla on tiedustelijalaukaisija, jolla voit ampua pienen satelliittiin, joka valaisee ympäristöään ja jolla voi ottaa kuvia.


Sen jälkeen, kun olet saanut laukaisukoodit, pääset viimein aluksellesi ja laukaiset avaruuteen. Alat varmaan miettiä: Mitä nyt? Mikä on tavoitteeni? Mitä minun pitäisi tehdä? Se sinun pitää itse päättää. Outer wilds ei anna sinulle mitään yhtä tavoitetta tai objektiivia. Se antaa sinulle vähän leivänmuruja, jotka ohjaavat sinua tutkimaan eri paikkoja ja planeettoja. Tai voit itse olla niitä seuraamatta ja tehdä, tutkia ja seikkailla, missä itseäsi huvittaa.


(Kuvan lähde: https://www.polygon.com/reviews/22702806/outer-wilds-dlc-echoes-of-the-eye-review )


Muihin peleihin verrattuna et kerää tässä pelissä pisteitä tai esineitä, jotka auttaisivat sinua pääsemään eteenpäin, vaan keräät pelissä tietoa. Tietoa saadaan lukemalla Nomai-kirjoituksia. Ja tämä on mielestäni pelin suurin ja ainoa negatiivinen puoli. Tarina kerrotaan tekstillä, jonka luet seinästä. Mutta nämä tekstit on kirjoitettu hyvin ja jokainen niistä on tärkeä. 


Tekstit eivät myöskään ole mitään epämääräisiä ohjeita pelaajalle, vaan ne ovat keskusteluja, joita Nomait ovat käyneet. Tämä tekee niiden lukemisesta paljon mielenkiintoisempaa ja tekee niistä persoonallisia, jolloin alat pikkuhiljaa välittämään Nomaista, joka motivoi pelaaja ottamaan selvää siitä, mitä heille tapahtui. Teksteissä Nomait keskustelevat työstään, läheisistään ja he vitsailevat toisilleen. Voit löytää tekstin, jossa kaksi Nomaita puhuvat, miten heidän teknologiansa toimii ja päättävät pitää treffit.


Eikä tarvitse pelätä, nämä tekstit eivät ole mitenkään piilossa vaan esillä ja helposti huomattavia. Peli on luotu niin, ettei mitään ole piilotettu nurkkien taakse, vaan kaikki on esillä ja helposti saatavilla. Planeetatkin pelissä ovat paljon pienempiä, ja niitä on myös vähemmän kuin muissa peleissä, mikä tarkoittaa, että niissä on paljon vähemmän tyhjää tilaa, jossa ei ole mitään. Mutta se taas tarkoittaa, että niitä on helpompi ja mukavampi tutkia, sillä tärkeää tietoa ei ole laitettu satunnaisiin paikkoihin vaan tiettyihin paikkoihin, joissa pelaaja tulee varmasti käymään pelin aikana.


(Kuvan lähde: https://outerwilds.fandom.com/wiki/Solar_System)

Olen nähnyt, miten monet ovat kritisoineet peliä sillä, että sen maailma on paljon pienempi muihin peleihin verrattuna. Kuitenkin tämä on yksi lempi asiani Outer wildsista. Olen tässä postauksessa kertonut pelistä pinnalta, mutta kaikki, mistä olen kertonut, on juuri se, miksi pidän siitä. Peliin on helppo tulla, eikä sitä varten tarvitse olla hyvät refleksit tai hyvä tähtäämään. Peli on niin ainutlaatuinen.


Ja pelin taidetyyli. Vihaan kun pelit yrittävät näyttää realistiselta. Se on niin tylsää. Outer wilds sen sijaan:


(kuvan lähde: https://www.pcgamer.com/die-over-and-over-again-in-the-beautiful-solar-system-of-outer-wilds/ )

(Kuvien lähde: https://www.trueachievements.com/game/Outer-Wilds/screenshots )

(Kuvan lähde: https://www.pcgamer.com/outer-wilds-review/ )


Outer wilds on lempi videopelini. Suosittelen sitä kaikille. Sitä on kuitenkin vaikea suositella, sillä sen voi kokea vain kerran. Siitä ei voi kertoa liikaa. Kun pelin on pelannut, sitä ei voi oikeasti pelata uudestaan, et voi enää saada sitä kokemusta ja tunnetta, kun ratkaisit jonkun mysteerin. Mitä olen kertonut pelistä, on se, mitä saat selville pelin ensimmäisen puolen tunnin aikana. En aio kertoa pelistä enempää ja suosittelen sen pelaamista ilman mitään ohjeita ja ilman, että tietää pelistä enempää. Se on ainutlaatuinen kokemus, jota ei saa muualta.


(Kuvan lähde https://www.reddit.com/r/outerwilds/comments/ihj211/outer_wilds_fanart/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=iossmf&utm_term=link )


Kommentit

Suositut tekstit